A COVID-19 járvány mobilitási válságot idézett elő, elsősorban a fizikai távolságtartásra vonatkozó előírások miatt, s mert a vírus terjedésének korlátozása érdekében kerülni kell a zárt helyeket. Ez súlyos következményekkel járt a globális szállítási szektorra nézve[1], különösen a légi személyszállítást illetően.
Az IATA (International Air Transport Association, Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség) közlése szerint 2020 áprilisában, éves összehasonlításban 94%-kal esett vissza a légiforgalom, és csak évek múlva tudja majd ismét elérni a járvány előtti szintet. A Coface által leggyakrabban megjelentetett kockázatelemzések tizenhárom szektort ölelnek fel, s ezek közül a vírus által leginkább érintett, egyértelműen a légifuvarozás volt – a kiinduló forgatókönyv szerint 51%-kal fog csökkeni a forgalom, ám amennyiben a COVID-19 egy második hullámban visszatér, ez az érték az 57%-ot is elérheti 2020 harmadik negyedévében. Az utasforgalom drasztikus csökkenése következtében erősen visszaesett az áruforgalom is, mivel a legtöbb árut az utasszállító repülőgépek szállítják, a gépek rakterében.
Ezen felül globálisan jelentős visszaesés volt tapasztalható a szállítási szektor más szegmenseiben is (tengeri, vasúti szállítás), bár néhány piac (például a Kína és Európa közötti vasúti szállítás) szempontjából a jelenlegi helyzet kedvezőnek tűnik. A kialakult válság szignifikáns negatív hatást gyakorol a repülőgépgyártókra és azok beszállítóira is, hisz pénzügyi helyzetük nagyban függ attól, hogy a gépek repülnek, vagy a földön vesztegelnek.
Még erőteljesebb a COVID-19 hatása a globális szállításra, ugyanis a szektor teljesítménye már a krízis előtt is folyamatosan romlott. Különböző gondokkal és kihívásokkal kellett megküzdenie, csak példaként említve a légiszállítás esetében a Boeing 737 válságot.
Összességében véve a Coface nem számít arra, hogy 2022 előtt a szektor visszatérne a 2019 negyedik negyedévi szintre. A Coface központi forgatókönyve szerint, a globális szállítási szektor tőzsdén jegyzett vállalatainak forgalma 2021 negyedik negyedévében 5%-kal kisebb lesz, mint 2019 azonos időszakában volt. Ezzel szemben a „pesszimista forgatókönyv” szerint, melyben 2020 harmadik negyedévében ismét felüti fejét a járvány, a forgalom 2021 negyedik negyedévében 27%-kal alacsonyabb lesz.
Töltse le a teljes tanulmányt!