Fenntartható az elektromos autók okozta keresletnövekedés a fémiparban?

  • 2019. július 15.

Az elektromos autókban használt fémek, mint a lítium, a réz és a kobalt az autóiparban jelenleg zajló forradalom középpontjában állnak. A szigorú szabályozás, az állami támogatások és az elektromos autók egyre nagyobb népszerűsége bizonyos országokban mind jelentősen növelik a keresletet az olyan fémek iránt, amelyek nélkülözhetetlenek az akkumulátorok gyártásához. A kereslet és a kínálat közötti egyensúly hiánya pedig felfelé hajtja az árakat még úgy is, hogy az elektromos autók piaca továbbra is viszonylag kicsi.

A Coface legújabb elemzése alapján nem várható, hogy a következő két évben jelentősen lelassulna az árak növekedése. Az akkumulátorok fejlesztése, vagy a hidrogén, mint energia-forrás használata várhatóan nem csökkenti majd a keresletet a fémek iránt, pedig a beépítésük magas költsége hozzájárul az alternatív technológiák fejlesztésének ösztönzéséhez. Ez a helyzet azonban hosszú távon változhat, mivel egyre élesebb a verseny azok között az országok között, amelyek szeretnének előnyhöz jutni a járművek új generációjának gyártásával.

EGYES FÉMEK NÉLKÜLÖZHETETLENEK AZ AKKUMULÁTOROK ELŐÁLLÍTÁSÁHOZ, EZÉRT BIZONYOS TRENDEK NAGYON ERŐSEN HATNAK RÁJUK

Az elektromos autók szegmense folyamatosan növekszik az egész világon, 2020-ban 13% volt a részesedésük a 2019-es 8%-hoz képest.A Nemzetközi Energia Ügynökség szerint:

  • Az autók értékesítése 6%-kal esett vissza 2020-ban,az elektromos autók értékesítése azonban 41%-kal növekedett, mivel Európában jelentős kereslet mutatkozott ebben a szegmensben
  • 2021 első negyedévében az elektromos autók értékesítése 41%-kal növekedett 2020 első negyedévéhez képest ésvárhatóan éves szinten 70%-kal fog növekedni.

A belső égésű motorok emellett egyes piacokon, például Európában betiltásra kerülnek 2035-től, amivel megszűnik a versenyhelyzet.

Ezek a trendek mind jelentősen növelik az autók gyártásához szükséges olyan fémek iránti keresletet, mint a lítium, a kobalt, a grafit, a nikkel, a ritka földfémek, az aluminium, vagy a réz.Több tízkilónyi, vagy esetenként akár több száz kiló fém szükséges az akkumulátorok gyártásához, különösen alumínium, ami az akkumulátor tömegének a felét teszi ki, amit a réz, a grafit és a nikkel követ.

Az alumíniumot nem csak az akkumulátorok gyártásához használják, hanem az autó más részein is, mint a váza, vagy a belső panelek, mivel kicsi a súlya és hatékony védelmet tud nyújtani egy ütközés esetén. A réz esete szintén érdekes: elengedhetetlen az akkumulátorok gyártásához, de elektronikai beszállítók is használják, akiknek új hálózatot kell építeniük, hogy alkalmazkodjanak az elektromos járművek által támasztott energiaigényhez.

A KERESLET NÖVEKEDÉSE MEGELŐZI A KÍNÁLAT BŐVÜLÉSÉT, EMIATT NÖVEKSZIK AZ ÁR ÉS NYOMÁS ALÁ KERÜL A KIBOCSÁTÁS

A Coface várakozásai szerint a nikkel, az alumínium és réz ára 34%, 25% és 47%-kal fog nőni 2020 és 2021 között,emellett a kereslet is jelentősen növekszik majd 2020 és 2050között.A réz kereslete az elektromos autókhoz várhatóan 9,9%-kal nő éves szinten ebben az időszakban, a nikkelé pedig előre láthatóan 11,8%-kal.

Ezeknek a rendkívül keresett fémeknek a legfontosabb előállítói a Kongói Demokratikus Köztársaság, Ausztrália, Indonézia, Chile és Oroszország, ezen országok kormányai  pedig elkezdték felülvizsgálni bányászati szabályozásukat, egyrészt, hogy nagyobb részt szerezzenek meg a keletkező profitból, másrészt, hogy a helyi közösségek védelme érdekében megerősítsék a környezetvédelmi szabályokat.

A jövőben jelentős lesz a nyomás a bányászati és fémmegmunkáló vállalatokon, hogy a fenti trendekre reagálva növeljék a kibocsátást.

A Coface elemzői jelentős tőkebefektetéseket várnak a növekedés elérése érdekében, azonban a szektorban működő vállalatoknak stabil nyereségességet kell felmutatniuk, ami rövid távon kihívást jelent. A szektorra jelentős hatással volt a járványhelyzet 2020 elején, az árak és a kereslet bezuhanásával és az egymást követő lezárásokkal. Mivel a gazdasági várakozások gyengébbek voltak abban az évben, a feltárásra és a kapacitás növelésre szánt kereteket csökkentették, mielőtt a trend megfordult volna.

KIHÍVÁSOKKAL TELI AZ ALAPANYAG-FÜGGÉS CSÖKKENTÉSE

Az akkumulátor-gyártók és vásárlóik igyekeznek csökkenteni a kobalttól való függést és alternatív energiaforrásokat találni.Általában a hidrogént szokás említeni, mint jelentős alternatívát, ami képes csökkenteni az iparági költségeket és a környezetre nehezedő terhelést.A Coface várakozásai szerint azonban komoly állami ösztönzés nélkül a hidrogén ebben az évtizedben nem fogja felforgatni az iparágat.

Emellett az akkumulátorok előállítási láncának szereplői – ideértve a végső felhasználókat is, mint az autógyárak – várhatóan nem fogják előnyben részesíteni a hidrogént rövid távon, mivel jelentős összegeket fektettek a jelenlegi akkumulátorok gyártásába, megfelelve a hatóságok által hozott szigorú szabályozásnak.

Az újrahasznosítás és a fenntartható gazdaság további megoldásokat kínál az egyre növekvő igény és a környezetre nehezedő terhelés csökkentésére.Annak ellenére, hogy az elektromos autók fejlesztésének igénye a Párizsi Egyezményben foglalt célok eléréséből és a klímaváltozás elleni harcból származik, a fémbányászat, mint minden más bányászati tevékenység, jelentős hatással van a környezetre és a közösségek életére. A Kongói Demokratikus Köztársaságban széles körben elterjedt az erdőírtás és a gyerekmunka. Ezeket a problémákat meg kell oldani annak érdekében, hogy az elektromos autók forradalma megkapja a neki járó elismerést.

Több millió eladott elektromos autó után az újrahasznosítás központi kérdés lesz a következő években, számtalan vállalat máris gyors ütemben építi ki a működését ebben a szegmensben. A kobalt és a nikkel újrahaszonítása viszonylag fejlett, nagyjából 60%-os, a lítium újrahaszonsítási rátája azonban csak 1% körüli.Van tehát nyomás a hatékonyság növelésére, különösen a hulladékkezelés terén.

Olvassa el a teljes elemzést!

Megóvjuk bevételeit, így Önnek csak a cégvezetésre kell fókuszálnia!